Sahabat ku

Terimakasih kerana ' FOLLOW ' blogku ini, semoga Allah akan merahmati hidup kita semua...aamin yarabbal'alamin.

Hidup tidak miskin


Assalammualaikum..
Dalam kehidupan ini belum ada lagi yang hidup dalam kemsikinan sebenarnya. Adakah yang dikatakan miskin itu orang yang berpakaian lusuh, kusam, atau pakaian yang koyak di beberapa bahagiannya. Mereka tidak memiliki pakaian selain kain-kain yang melekat di tubuhnya, bahkan orang-orang yang memanfaatkan kain-kain terpakai untuk dijadikan pakaian, apakah mereka ini yang dikategorikan sebagai orang yang miskin?
Orang-orang yang tidak memiliki cukup makanan untuk disantap setiap hari, yang kebingungan setelah sarapan pagi nanti, tidak tahu apa yang harus dimakan untuk tengaharinya pula, atau mereka yang tidak yakin apakah esok hari masih ada makanan untuk disantap. Orang-orang yang hanya bertemu makanan sekali dalam sehari atau mereka tepaksa berpuasa berhari-hari kerana tidak ada wang untuk membeli sedikit makanan. Inikah yang disebut sebagai miskin?
Anak-anak yang berkeliaran di jalanan mencari makan diusia mereka yang masih belia. Para pengemis jalanan, pemungut sampah, tukang sol sepatu, peniaga di tepi jalan yang penghasilan mereka lebih kecil dari duit belanja anak-anak di sekolah golongan elit. Miskinkah mereka?
Tukang sapu, buruh bangunan, pekerja di pasar, pemungut barangan terpakai dan tukang angkut sampah serta pekerja kasar lainnya. Benarkah mereka golongan orang-orang miskin?
Orang –orang yang sakit bertahun-tahun tak kunjung sembuh kerana tidak mampu untuk membeli obat, orang-orang yang banyak hutang dan tidak mampu untuk membayarnya, beginikah gambaran orang yang miskin?
Sebuah keluarga yang berpindah-randah dan sering diusir oleh pemilik rumah kerana tidak mampu untuk membayar sewa rumah atau mereka yang memilih mendirikan pondok di kawasan pembuangan sampah. Layakkah disebut miskin?
Yang tidak mempunyai handphone , tidak pernah makan pizza, tidak tahu bagaimana rasanya ayam crispy , yang tidak tahu jenis makanan yang ada di restoran kerana nama dan bentuknya sangat asing, tidak pernah ke panggung, bahkan tidak mempunyai TV di rumah mereka. Inikah yang dikatakan sebagai orang yang miskin?
Orang-orang tidak memiliki satu jenis kenderaan walau hanya motor buruk, yang tak pernah merasakan sejuknya air cond di dalam kereta, yang mereka hanya mampu bermimpi untuk memiliki barang-barang mewah. Yang seperti inikah miskin?
Tidak sama sekali. Mereka bukanlah miskin yang sebenar-benarnya.
Miskin sebenarnya, mereka yang tidak bersyukur atas nikmat yang diperolehi, yang tidak merasa cukup dan selalu ingin hidup berlebih. Ramai yang mempunyai harta yang banyak sesungguhnya jauh lebih miskin dari orang-orang yang sering disebut miskin kerana tidak pernah merasa cukup dan bersyukur atas segala nikmat Allah yang telah diberikan.
Orang yang selalu merasa cukup dengan apa yang dimiliki, meskipun hidup hanya ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, mereka adalah orang-orang yang kaya. Menjadikan rasa syukur kekuatan utama dalam menjalani kehidupan sebagai satu ibadah dan menjadikan Allah satu-satunya tempat bergantung dan meminta, .
Selagi mereka tak cepat putus asa, tidak selalu mengeluh dan meratapi nasib, tidak mengemis dan selalu berharap belas kasihan dari orang lain, tidak menjadikan dirinya beban orang lain, justeru mereka sangat kaya.
Dan selagi mereka mampu menggunakan anugerah yang Allah berikan seperti anggota tubuh badan dan pancaindera semaksimum yang mungkin..mereka itu jugalah yang kaya..
wallahualam..
Yang baik itu dari Allah jua...