Sahabat ku

Terimakasih kerana ' FOLLOW ' blogku ini, semoga Allah akan merahmati hidup kita semua...aamin yarabbal'alamin.

Mengislah Diri..sejauh mana ketaatanmu...





Assalammualaikum.....

Sesungguhnya seorang hamba dapat melakukan taat ibadat kepada Tuhan itu hanya menurut kedudukannya di sisi Tuhan atau perasaan imannya terhadap Tuhan, atau kedudukan Tuhan di dalam hatinya.


Apabila memperhatikan kata tersebut, kita menilai sejauh mana ketaatan kita kepada Allah dalam kehidupan. Bermula dari bangun pagi hingga tidur semula, apakah kita melakukan taat ibadat secara yang Allah benar-benar redhai? Apakah kita rasakan ibadat dan taat itu dibuat atas daya upaya kita sehingga terlupa untuk bersyukur bahawa ibadat dan taat itu kerana rahmat Allah?

Ketahuilah, apabila kita diizinkan Allah melakukan ibadat dan ketaatan, kita perlu gembira dan bersyukur kerana amal itu kita dapat laksanakan kerana kasih sayang dan rahmat Allah kepada kita. Tiada daya upaya kita tanpa pertolongan dariNya.

Maka, sejauh mana pula kita dapat laksanakan segala perintahNya dan menjauhi laranganNya? Perhatikan kembali ayat di atas iaitu bagaimana kedudukan Allah dalam hati kita dan kedudukan kita di sisi Allah. Siapa pula yang sering kita ingat dan tersemat di hati kita? Kalau yang lain melebihi dari Allah dalam hati kita, maka itulah kedudukan taat kita kepada Allah.

Firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah RasulNya, dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalilah ia kepada Allah (al-Quran) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.” [an-Nisaa: 59]

Oleh itu, ingatlah Allah selalu dan pastikan dalam hati kita sentiasa ada tempat untuk kita mengingati dan mencintai Allah. Dengan itu, kita mampu melakukan ketaatan dan ibadat sesuai dengan kedudukan tersebut. Hidayah Allah hanya meresap ke dalam hati kita hanya apabila ada tempat kosong untuknya. Jadi, sediakanlah ruang di hati kita untuk mencintai Allah, dan ruang untuk nur hidayahNya.

Semoga Allah memberikan kepada kita semua Taufiq dan Hidayah kepada kefahaman betul dalam agama Allah....

Insyaallah....


" ALLAH KUASA MAKHLUK TIADA KUASA "